MY NAME IS FARAH NABILAH A.R. AND THIS IS A LOVE SHARING. WELCOME AND MAY PEACE BE UPON YOU :)

Sunday, August 18, 2013

keras umpama batu

" kau tahu apa maksud sedih utk aku?

Sedih tu bukanlah bila air mata aku jatuh, tak. instead, bagi aku, benda tu lah bahagia. 
Dan sedih adalah apabila air mata aku tak dapat tumpah, tak berjaya menitis. Ya, itu sedih. Sebab masa tu, aku rasa hati aku dah macam batu.

Hati keras. macam batu.

Pada masa yg sama, byk batu2 kecil lain (sakit, ujian, pengajaran etc) yg dibalingkan pada hati yang batu tu.
Kau rasa bila batu kena batu, sakit tak?
Sakit.
Dan paling sakit, bila batu2 kecil tu tak berjaya sampai ke sudah utk melembutkan hati itu. 

Dibaling, sakit, dan terpelanting.
Dibaling lagi, sakit dan terpelanting lagi.

SEDIH!

Waktu2 begini, seksa.
Sebab segala kesakitan itu tidak dapat disalur keluar melalui air mata utk ia mengalir keluar.


Tuhan, berikan aku hati yg baru.
Tuhan, berikan aku hati yg baru.
Tuhan, berikan aku hati yg baru.




-Ya, hati yg baru. 
Hati yg kini lembut. Umpama air.
Yang bila batu2 kecil melontar, pup!
Batu2 kecil itu dapat diserap air

Ia tidak terpelanting keluar
Ia terus masuk dan masuk
Mengisi apa yg perlu diisi
Menghilangkan kosong

Dan terkadang, mungkin, utk dapatkan hati yg baru umpama air itu, perlu rasa hati yg keras umpama batu dulu. Sebab dgn hati keras tu lah, tgn menadah doa dgn pengharapan yg mendalam pd Si Pemilik Hati, utk menukarkan hati.

Dan dgn air mata yg Tuhan rahmatkan pada diri, baru lah 'si batu' berubah menjadi 'si air'.


Bagaimana nak benar2 rasa nikmat dan bahagia hati lembut umpama air kalau tak pernah rasa derita hati keras umpama batu. betul?

Sebagaimana:
  • Bagaimana nak tahu erti bahagia, kalau tak pernah tahu erti sengsara?
  • Bagaimana nak kenal putih, kalau tak kenal hitam?
  • dan kalau tiada struggle, mcm mana nak rasa nikmat berjaya slps susah tu.

Betul? :) "

Terkadang, 
Allah swt sengaja men-delay- tangisan itu,
sbb Allah swt ada waktu yg istimewa yg Dia rancang, 
hanya utk kt dan Dia. 

-Gadis
-August 8, 2013



No comments:

Post a Comment